JINÍ O nás        ŘEKLI NEBO NAPSALI O 9.PATŘE …  

 

 

Pár vybraných „neučesaných“ reakcí na CD Zpovědnice

Tak si přehrávám Vaše cédečko a pročítám knížku. Je to skvělé! Oceňuji nejvíc Vaše dokonalé rýmy, některé Vám závidím :0). Akorát po celou dobu přemýšlím, jak Vaše věci dostat víc do světa, ale doba je tak mizerná, že - nevím... A je mi z toho, věřte, smutno. Vzhledem ke svému zaměření na dobu 30.-70.let minulého století asi nebudu mít možnost něco z Vašich písniček využít, ale není vyloučeno, že se někdy najde příležitost. Každopádně Vám děkuji za důvěru a postačí-li Vám zatím jen ujištění, že děláte moc pěkné věci, pak Vás o tom zde ujišťuji!

Ondřej Suchý, textař, spisovatel, moderátor, 2.6.2016

 

Dnes jsem měl možnost ochutnat a je to fakt jedlý. Jirky si jako textaře vážím a je fajn, že si k Ježíšku nadělil sebrané spisy. Graficky je to vymazlený, ve skutečnosti to vypadá mnohem líp než na obrázku. Těším se, až si to po víkendu pustím, zatím mi nefunguje ta díra do počítače.
Michal Jupp Konečný, dramaturg, publicista, 7.1.2016

Je to pěkné dílko. Knížka je povedená, hezky udělaná, písničky jsou z větší části taky pro mé ucho dobré, některé se mi líbí míň, některé víc, jak to už chodí ... Některé písničky jsou fakt dobré - víc vám sedí taková ta swingová poloha (až sambově nerezovská), ev. bluesová, to určitě kvůli tomu klarinetu a ságu, ty folkovější se mi právě některé moc nelíbily. Hezky zahrané. A nakonec to podstatné (aspoň pro mě) - texty jsou výborné, o zajímavých věcech, málokde bych do toho rýpal a předělával ... Tak držím palce, ať to jde trochu mezi lidi. Je to fakt pěkně udělané a na velice dobré úrovni.
Slávek Janoušek, písničkářská legenda, 14.2.2016

Poslouchal jsem, líbí se mi, že jste v tom všem takoví milí ... zůstaly mi v hlavě Himaláje. Ty jazzlé melodie ženskému hlasu sluší, je fajn spíš ve spodních barvách. Já vždy oceňuju, když to lidi dotlačí do výslednýho tvaru a dělá to jim i dalším radost ...

Honza Žamboch, muzikant, 20.2. 2016

Knížka sama je něco úžasného. Strašně obdivuju, že jste neudělali žádný kompromis. Kvalita, grafika, texty, bez překlepů, fotky, přehlednost, logika. Fakt není co vytknout. A to jsem úchyl. Dělal jsem totiž 15 let ten náš časopis a kromě toho každý rok kontroloval 200stránkovou analýzu českého autoprůmyslu a mnohé jiné texty. Takže jsem doslova ujetý korekturami ... věk přináší ztrátu sluchu celkově a vysokých frekvencí zvláště. Proto jsem rád, že je dokonale rozumět textům. Instrumentálně je znát, že hráli lidi, co to opravdu umějí. Výborný mix "vašich" nástrojů, zpestření housličkama, harmonikou, bicími. Přes (jak jsem pochopil) nejrůznější způsoby nahrávání, studia, lidi, computery atd. je CD dobře sjednocené a zní kompaktně. Shrnuto: profesionální práce a navíc od lidí, které mám rád ...

Jiří Kyncl, panelákový fotr, 27.2.2016

 

Jednotlivé písničky se mi líbí. Už jsem jich půlku připravil do vysílání a druhou půlku snad dodělám o víkendu.

Trošku je na tom znát, že to není nahráno systematicky ve studiu, že ty nahrávky vznikaly postupně. Alespoň z toho mám takový dojem. Ten zvuk je trošku kolísající kvality. Ale tématicky a soundem vám to drží pohromadě, takže to není zas takový problém.

Já jsem vlastně nebyl ani moc překvapený, protože vás trošku znám. Texty se mi líbí hodně, ale to víš, to není žádná nová informace.

Pavel Rada, Radio Folk, 11.3.2016

 

… je to příjemné, laskavé, takové domácké …

Jiří moravský Brabec, publicista, 16.5.2016

 

Na první signální: bez podrobnějších úvah se mi tuze pozdává poetika spřažená vnímavým autorem textů s dnešní drsnou realitou, zatím co muzika za ní sice pílí, ale nestíhá. Shodou okolností mám před sebou ještě jeden podobný počin, tak si troufnu jen na úsudek, nikoliv na verdikt; zhudebňovat poezii má úskalí, neboť poezie ráda mívá ostré hrany, zatímco hudba si žádá oblé. Tam, kde se obě múzy potkávají, se tudíž občas střetnou, nebo bolestivě protnou. Já nevím, jestli je to dobře, nebo ne. Josef Kainar měl ten vzácný dar, že některé své věcičky ponechal působit jen slovem, asi to nezřetelně tušil.

A když už se odvolávám na epochální vzor, tak musím dodat, že Plíhal, Nohavica, Redl, Smrž, Slávek Janoušek nastavili laťku setsakramentsky vysoko… Tady platí, co jsem Vám napsal  hned: nenechte se odradit nikým a ničím, tedy ani letmým úsudkem pisatele, který stěží zvládne vyjádření v komplikované mnohomluvné próze. Vaši prácičku si s dovolením ponechám, je to pro mne bezvadná protiváha knižního dopuštění typu Topolánek.

Václav Souček, Český Rozhlas HK, 26.5.2016

 

 

Honza Dobiáš: „Lážo plážo a Čáry máry jsou v semifinále!“ http

Zdroj: http://musicopen.cz/index.php/component/content/article/13-melanz/2724-lao-plao-a-ary-mary-jsou-vnsemifinalehttp://musicopen.cz/index.php/component/content/article/13-melanz/2724-lao-plao-a-ary-mary-jsou-vnsemifinale ,

Datum vydání: 9.2.2013

 

Denisa Bartoňová na soutěž nepřijela, a tak nastoupilo 9.patro s uzdraveným hlasem Heleny

Svítkové, kvůli čemuž si už v pátém večeru kapela vyměnila místo se Svitky. Moc se líbila píseň

Namaluj, o níž Helena řekla, že je o lásce, její muž klarinetista Jirka že o malířích, ale většina

publika se shodla, že o kráse.

 

 

Karel Cimbura Vidímský: „Řeč o Notování, na kterém jsem nebyl“

Zdroj: http://www.notovani.cz/ a www.folktime.cz

Datum vydání: 9.2.2013

 

Pravidelným účastníkem Notování je od sedmého ročníku jazz-folková formace 9. patro, kterou okolo sebe vytvořili manželé Svítkovi, vynikající klarinetista a textař Jiří a příjemným hlasem i talentem pracovat s ním obdařená zpěvačka Helena. Při kterékoliv účasti v Notování jim úspěch uniká takřka o desetinky bodů, zatím nejdál se dostali do semifinále v osmém ročníku. Jejich písničky (hudba většinou kytarista Leoš Valigurský) mě potěšily i tentokrát, jen jsem po kapele ve webkamerovém rozmazu tolik nekoukal a uvědolmil si, že kdyby se k baskytaře Kuby Spěváčka přidal další rytmický nátroj, např. cajon, nebo aspoň vajíčko či jiná drobná perkuse, zněla by kapela možná ještě zajímavěji.

 

 

Honza Dobiáš o hostovi Notování

Zdroj: www.folktime.cz ,

Datum vydání: 15.11.2011

 

Po přestávce, kterou diváci vyplnili zaškrtáváním deseti skladeb, které se jim nejvíc líbily a jež posléze určily konečné pořadí, přišel host večera, ostravský písničkář, autor spousty filmové a televizní muziky (především pro ostravské projekty, proto se o ní tolik neví), člověk, který kdysi uvedl na veřejnost (a to už se taky skoro neví) Jarka Nohavicu, bluesman Pepa Streichl. Na židli vedle něho usedl výtečný klarinetista Jiří Svítek (ze skupiny 9. patro, duo Svitky - obě formace z Notování dobře známe). Svým vystoupením tihle dva pánové připravili pro všechny v klubu Kocour jeden ze zážitků, na které se nezapomíná. Těm, kteří u toho ke své škodě nebyli, ho ale popsat nelze.

 

 

Honza Dobiáš: „Sova něžná letí dál

Zdroj: www.notovani.cz ,

Datum vydání: 11.9.2011

 

Předposlední 9. patro podle očekávání svítilo výrazným hlasem Heleny Svítkové a ještě výraznějším klarinetem jejího muže Jiřího. Začali houpavým swingem písně Kučeravý splín a bylo potěšením sledovat, jak si hlas a klarinet rozumějí. V písničce Až jednou jsme po delší době slyšeli parafrázi slov naší hymny, když zpívali „…zelené bory tam v úpatí Sněžky, zas budou šumět nám po skalinách…“, v lyrické písni Básníku mluvili spoustě dvojic v sále z duše verši „každý má někde svůj cíl a já chci už jen to jediné – abys tu byl!“

 

Honza Dobiáš: „Kdo do finále Notování?

Zdroj: www.notovani.cz ,

Datum vydání: 8.5.2011

 

Předposlední na řadě byla pražská kapela 9.PATRO, která premiérově vystoupila s bicími, na něž hrál hostující Miki Nop (Sto zvířat). Baskytarista Jakub Spěváček byl v základním kole nováčkem kapely a tři jména se od vzniku kapely nezměnila: zpěvačka Helena Svítková, jejíž hlas jen potvrzuje, že v té naší kotlině se opravdu zpěvačky rodí, výborný klarinetista a textař - její muž Jirka, a sólový kytarista Leoš Valigurský, který píše pro kapelu většinu muziky. Opakuji se, když píšu, že kapela udělala opět krok kupředu, ale určitě je to lepší, než kdyby tomu bylo naopak. Bylo krásné, kolik muziky těchto pět lidí dokázalo předvést v budově, která se jmenuje Music City!

 

 

Miloš Keller: „Pražská předkola Porty

Zdroj: http://www.folktime.cz/reportaze/6585-prazska-predkola-porty.html

Datum vydání: 15.3.2011

 

Následující 9.PATRO předvedlo pohodovou muziku s inspirací u jazzu, s jistou a přesně znějící zpěvačkou, jen půl bodu je dělilo od absolutoria.

 

 

Honza Dobiáš: „Vyrovnané Notování s pádným koncem

Zdroj: www.notovani.cz ,

http://www.folktime.cz/notovani-vysledky/6474-vysledky-5-zakladniho-kola-viii-rocniku-notovani.html

Datum vydání: leden 2011

 

Finále večera patřilo pražskému 9.PATRU, o nichž Belmondo nezapomněl uvést, že vlastně každý dům, který má víc než osm pater, jim dělá reklamu, o cedulích ve výtazích ani nemluvě… 9. patro je zajímavé mj. i termínem svého vzniku: 9. ledna 2009 v 9:09 hod., v 9. poschodí domu Praze 8, hned vedle Prahy 9… Spolu s kapelníkem a textařem, klarinetistou Jirkou Svítkem, jeho ženou, zpěvačkou Helenou (toho večera na scéně podruhé -poprvé se Šuplíkem) a sólovým kytaristou a skladatelem písní Leošem Valigurským zazářil baskytarista Jakub Spěváček, který v kapele nedávno vystřídal „svitkového panelfotra“ Jirku Kyncla. Jejich písničky Robinsonka, Zpovědnice a Letní píseň pohladily a potěšily a závěrečná pohádková Ježibaba, o Ježidědkovi, Ježidětech a jejich mamince, tedy o Ježirodině, to byla dobrá stylová pecka v den Tří králů.

 

9.PATRO postoupilo do semifinále Notování.

 

 

 

 

Tomáš Hrubý: „Předkola Porty 2010

Zdroj: Portýr

Datum vydání: duben 2010

 

Jako „skokana roku“ jsem cítil asi skupinu 9.PATRO letos se mi hodně líbilo co hráli, ale dokonce i jak to hráli ...

 

 

 

Vlaďka Provazníková: „Navštívenka - 9.patro

Zdroj: Folk & Country

Datum vydání: září 2009

 

Představení kapely 9.PATRO je k dohledání v pravidelném tištěném hudebním měsíčníku Folk & Country.

 

 

 

Tomáš Pohl: „Plný dvorek slunce“

Zdroj: http://www.folktime.cz/reportaze/plny-dvorek-slunce.html

Datum vydání: 10.9.2009

 

Kapela 9.PATRO je rovněž na dvorku jako doma. Usměvavou blond Helenu Svítkovou, rovněž s manželem Jiřím členku Osady Zlaté oči, jsem prvně viděl v klubu Romantinka, kam si odskočila odpočinout od svých ranných mateřských starostí. Od té doby mi zpěv Heleny Svítkové, která má zcela jistě ráda lehce nahozenou bluesovou notu, zněl o mnoho lépe. Vedle ní stojí její manžel Jiří, vynikající hráč na dechové nástroje, již zmíněný kytarista Leoš Valigurský a všudypřítomný Jiří Kyncl, tentokrát s basovou kytarou. Jen mi bylo líto, že nemohl dorazit Antonín Podlaha, jinak kmenový foukačkář Kamene úrazu. Ale i tak to bylo v letním sluníčku moc hezké poslouchání

 

 

Karel Cimbura Vidímský: „Notování obrazem a slovem – finále VI. ročníku

Zdroj: http://www.folktime.cz/reportaze/notovani-obrazem-a-slovem-finale-vi-rocniku.html

Datum vydání: 23.6.2009

Druhý host finále, Pepa Streichl, si pozval jako spoluvystupujícího kolegu z Jamajzu (a polovinu v tomto ročníku soutěžících Svitků) klarinetistu Jiřího Svítka. Shodou okolností se sešlo v Trojické několik diváků, kteří Pepu v poslední době viděli několikrát a jednoznačně se shodli, že jeho půlhodinový recitál s Jirkou Svítkem byl snad nejlepším vystoupemím, které za poslední měsíce Pepa měl!

.... Zkrátka nepřišli ani hosté Dana Houdková a Pepa Streichl a jeden památeční Žejdlík na hudební nápady odnášel Jirka Svítek pro svoje další domovské hudební těleso, Osadu Zlaté Oči, která měla v soutěži nejúspěšnější píseň roku ...

 

 

Tomáš Hrubý: „České finále Konkursu Zahrady

Zdroj: časopis Folk & Country

Datum vydání: Květen 2009

 

Šuplík a 9.PATRO jsou „vážnější klony Panelákových fotrů: první jmenovaní jsou s Fotry spojeni osobou Zdeňka Paganiniho Vidláka, druzí díky Jiřímu Tatrovi Kynclovi. Kvůli výtečnému klarinetu Jiřího Svítka lze u 9.patra mluvit i o návaznosti na Duo Svitky. Šuplík mě pobavil skladbou „Zvuková zkouška“, 9.patro bylo podstatně zajímavější, ale mateřské kapele dosud nemůže konkurovat ani jedno z obou seskupení.

 

 

 

Miloš Keller: „Pražské portování

Zdroj: http://www.folktime.cz/clanek.asp?id=5398

Datum vydání: 4.5.2009

 

I další interprety seřadím do dvojice: 9.PATRO a Š.O.K. – obě kapely předvedly trochu jiný folk než jsme zvyklí, laděný trochu do soft jazzu, swingu či funky. Nejraději bych nechal postoupit oba tyto soutěžící, ale na druhou stranu – byli si příliš podobní. Kolegové měli lepší mínění o výkonu Š.O.K.u a tak postoupil on. Já doufám, že i s 9.patrem se budu často setkávat.

 

 

Brigita Kytka Vidímská: „České finále Konkursu Zahrady 2009 – 2. část (reportáž z třetího dne)“

Zdroj: http://www.folktime.cz/clanek.asp?id=5364

Datum vydání: 15.4.2009

 

... Asi největším překvapením bylo pražské 9.PATRO. Skupina okolo Jirky Svítka (Svitky, LeKapr) a Jirky Kyncla (Svitky, Panelákoví fotři) předvedla autorskou tvorbu vysoké úrovně, velmi dobře interpretovanou jak kapelou, tak i zpěvačkou Helenou Svítkovou, která prokázala, jak umí cítit hudbu, dát textu patřičný výraz a přitom si zachovat přirozený způsob interpretace. Tahle kapela existuje teprve od ledna letošního roku a hraní na Konkursu Zahrady bylo jejich čtvrtým veřejným vystoupením...

 

 

 

Michal Jupp Konečný ústně ke kapele po konkursu Zahrady

Stalo se: 5.dubna 2009

 

... líbilo se mi to ... nenapsal jsem si k vám žádné kritické poznámky ... kdyby zde byla autorská soutěž, tak vás tam dám ... měli byste zapracovat na svém PR …

 

 

Honza Komín: „Pražská kola bleskově“

Zdroj: http://portyr.porta-festival.cz/z-oblasti/259-praska-pedkola-bleskov

Datum vydání: 14.3.2009

 

...9.PATRO - pěkně šlape, výborná zpěvačka, písně drží pěkně pohromadě, hezké doplňující se kytary, lehce swingový nádech písní a Jirka Kyncl hrající seriózně na basovou kytaru...

 

 

DOMŮ:  DEVATEPATRO.WZ.CZ